Förlorat, försenat eller skadat bagage
Saknar du någon av dina väskor, eller övrigt bagage, på bagagebandet vid ankomst så är det viktigt att du fyller i en rapport hos ankomstservice i bagageområdet innan du lämnar flygplatsen. Varje flygbolag anlitar ett särskilt marktjänstbolag som sköter incheckning, boarding och även hanterar ditt bagage. Därför ska du vända dig till representanter för det marktjänstbolag som ditt flygbolag samarbetar med om ditt bagage kommit bort.
Förbered dig på att bli ombedd att lämna en beskrivning av hur bagaget ser ut samt se till att ha bagagekvittot (klisterlappen som du fick när du checkade in bagaget) tillgängligt. På kvittot framgår flygnummer samt identifikationsnumret på ditt bagage.
Var redo med referensnumret på din kopia av rapporten vid kontakt:
- SGH (SAS Ground Handling) +45-32 32 32 60 (08.00-16.00)
- Aviator +45-32 47 47 00 (08.00-16.00)
- Menzies +45-32 31 41 76 (09.00-19.00)
- CFS (Copenhagen Flight Services)
- Europe Handling
- MoveAjet +45-29 29 42 08
Kvarglömda och borttappade ägodelar
När någon ägodel glömts på flygplanet eller kommit bort på själva flygplatsen så vänder du dig till någon av informationsdiskarna (kl. 06.10-23.00) i Terminal 3. Har du redan lämnat flygplatsen när du upptäcker att något saknas så kan föremålet befinna sig antingen på flygplatsens hittegodskontor eller hos Polisen.
Föremål som registreras på flygplatsen
- Pass och ID-kort
- Laptops
- Mobiltelefoner
- Elektriska tillbehör (som hörlurar)
- Klockor
- Plånböcker
- Bilnycklar
Föremål som registreras hos Polisen
- Kläder
- Mat
- Parfym
- Böcker
- Tidskrifter
- Glasögon
- Smycken
- Mediciner